Цветан Цветанов: Важно е не как да се промени Изборният кодекс, а как да се възползваме от Плана за възстановяване и устойчивост

Цветан Цветанов: Важно е не как да се промени Изборният кодекс, а как да се възползваме от Плана за възстановяване и устойчивост
Радио "Фокус"
Цветан Цветанов: Важно е не как да се промени Изборният кодекс, а как да се възползваме от Плана за възстановяване и устойчивост
29.11.2022г.

Цветан Цветанов, председател на ПП "Републиканци за България“, в интервю за обзора на деня на Радио "Фокус" "Това е България"

След канонадата отправени анонси от ключови фигури в ГЕРБ към "Демократична България" за съставяне на стабилен кабинет още с първия мандат, а седмици преди тях Атанас Атанасов и Христо Иванов настояха за същото, но с втория, темата за обединението в дясно започна отново да бъде актуална. Дали това се прави от загрижеността за правителство, дали е под външен натиск, или е поредният партиен пиар, насочен към предстоящите избори? Темата за обединение на десните сили бе във фокуса на състоялото се в неделя Национално събрание на политическа партия "Републиканци за България". Възможно ли е дясно обединение и то да се тества при някой от мандатите за кабинет? Наш гост е Цветан Цветанов – председател на "Републиканци за България".  Г-н Цветанов, във вторник се събират за обединение в ляво. Бе поет за пореден път и рефренът за обединение в дясно. Какво се задава на хоризонта – избори или правителство?

От това, което наблюдаваме в днешния политически живот на страната, единственото, което можем да изведем като извод, е, че се задават предсрочни парламентарни избори, съдейки по законодателната дейност на българския парламент и това, което направиха с приоритет – Изборното законодателство и промяната му, при положение, че това не би трябвало да бъде дневният ред на държавата. А дневният ред би трябвало да бъде как да се възползваме от Плана за възстановяване и устойчивост. Защото за разлика от други държави страната ни не получи авансово средства, а за тази година трябваше да получи 4 милиарда лева. В момента това, което се дава като прогноза, и това, което се дава и като сигнали от Брюксел, е, че ще получим само 2.6 милиарда във връзка с първата законодателна мярка, която беше свързана със законодателството, свързано с еврофондовете, но за вторите 1.5 милиарда страната ни беше поела ангажимент, има определени срокове, за да бъдат отпуснати тези средства, а това са 22 законодателни промени, които трябваше да бъдат направени, и 66 мерки, които трябваше да бъдат представени, за да могат да бъдат осигурени тези 1.5 милиарда, които ние реално ги загубваме тази година като възможност да ги получим. Представете си, кое е по-важно: дали да подпомогнем бизнеса, да подпомогнем гражданите, или да променим изборните правила във връзка с очертаващите се предсрочни парламентарни избори? И всички трябва да знаят, че парите, които ще получим от Брюксел, те са правно обвързани, и ако ние не предприемем реални действия, няма как да получим пълната сума, която е предвидена по Плана за възстановяване, а по същия начин ще се процедира и с новия финансов програмен период, за който знаем, че част от програмите вече са одобрени и другата година ще имаме възможност да се възползваме, ако има действително работещи институции, бенефициенти, които ще могат да изпълнят своите ангажименти. И при всички случаи трябва да има действащ парламент, политическа стабилност, за да може да се променят и законите, които са като изискване от Брюксел.

Освен, че е видно, че не се изпълнява дневният ред на гражданите, кои са основните актуални проблеми на политическата обстановка, които очертахте на дискусията от вашето Национално събрание?

Първо, ние изразяваме мнение, че има политическо нежелание да се поеме отговорност за съставяне на правителство. Липсата на работещ диалог между институциите, дори между партиите, определящи се като десни в център-дясно, също е сериозна предпоставка за този политически тупик, в който е влязла страната ни. Консултациите с президента се проточиха, първо, дълго, което е знак и за скорошни предсрочни избори. Поставянето на предварителни условия за съставянето на правителство на малцинството с втория мандат за нас изглежда много малко като вариант да се осъществи съставянето на правителство. А пък това, което се очертава като най-голямата възможност за правителство, това може би е с третия мандат. И виждам, че всички политически сили като цяло насочват вниманието си натам, но това ще бъде в услуга на първата политическа сила, която ще го използва, за да провежда свои интереси и да провежда това, което би могло да ги подготви за предстоящия местен вот. И това, което казах преди малко, че приоритизирането на Изборния кодекс пред всички други наложителни законодателни инициативи показва окончателно, че предсрочните парламентарни избори се очертават във връзка с предстоящия местен вот. И това е сериозна предпоставка за стабилност в страната и това, което казах в самото начало, за възползването ни от европейската солидарност. Но също така за нас има и много важни неща, които трябва все пак да бъдат ясни, и това ще бъде и нашата политическа визия на "Републиканци за България“ в предстоящия период, който политически ще бъде не много лек. По всяка вероятност през 2023 година ще имаме 2 избора: едните са местните, които са ясни, че ще бъдат есента на 2023 година, и въпрос на време е, кога ще бъдат може би проведени предсрочните парламентарни избори: дали  ще бъдат в първото тримесечие на 2023 година или ще бъдат преди това след консултациите между партиите.

Защо няма работещ диалог между партиите? Ето, вие сте поставили този акцент и на вашия вчерашен форум – за липсата на диалог особено между партиите, определящи се като десни и център-дясно. Те би трябвало най-добре и най-разумно да се разбират.

Да, те трябва да се разбират най-разумно. Имаше някакво подобно разумно действие относно подкрепата за Украйна, но пък веднага след това се видя другият политически интерес на партиите на статуквото, на системните партии по-специално, които всъщност преминаха към т.нар. "хартиена коалиция“. Тя е изцяло насочена с възможности за подготовка и контролиране на процеса за местния вот. За мен местният вот е определящ за цялостната тази промяна, която политически трябва да настъпи в страната. А що се отнася до тези партии, които се възприемат като десни и декларират подобни политики, аз мога да кажа: все пак нека да си припомним, че 2020 година имаше поредица от протести. И ГЕРБ изпадна в тотална изолация. За голямо съжаление в последните 2 години партиите, които имаха възможност да формират политики, да покажат това, което обществото очаква – прозрачност в управлението, всички тези констатации, които бяха публично оповестявани за злоупотреби, не можаха да поучат ясен отговор и в общи линии това донякъде създаде възможност  на ГЕРБ в момента да търсят сближаване с десните партии, респективно с "Демократична България". И това, което в момента ще се цели, е да се изваждат някакви сензационни случаи, с които може да се направи съответното пропагандиране или съответният медиен пиар, че това са злоупотреби за периода, в който са управлявали "Промяната" заедно с коалиционния формат "Демократична България" и БСП. Тук обаче смятам, че ще трябва да бъде много ясно позиционирането на партиите, които искат реалната промяна, и партиите, които ще заложат на конформисткото, на това, което би могло да им даде възможност за управленски мандат, или да предпочитат властта, а не това, което декларираха в последните 2 години като начин на управление и политически диалог и живот, който трябва да има страната.

"Републиканци за България" се определя също като дясна партия, консервативна. Вие имате ли контакти с другите партии, говорите ли помежду си и с кои партии?

Това, което ние взехме като политическо решение, е да фокусираме вниманието си върху предстоящите местни избори през есента на 2023 година. И знаете, че в последните парламентарни избори ние не участвахме в тях като политически субект, но нашите структури по места на база комуникация, изградена на работно ниво, подкрепихме в някои от областните и многомандатните райони представителите на "Демократична България" и на "Промяната". И мога да кажа, че във Видин специално подкрепата, която дадохме за "Демократична България" – "Демократична България" има прираст от около 40%, за първи път имат народен представител, който е от Видинския многомандатен избирателен район. Също така за Пловдив област областната структура на "Републиканци за България" дори направиха и съвместно събитие заедно с представителите на "Демократична България" – ген. Атанасов и Радан Кънев. Мисля, че там също така се очертаха възможности на предстоящия местен вот да бъдем заедно. Що се отнася до Велико Търново, там също подкрепихме "Демократична България", те имат народен представител, който има своето представителство в българския парламент. А за "Промяната" направихме всичко възможно в Силистренска и в Шуменска област да ги подкрепим -  в Шуменския многомандатен избирателен район нашата структура изцяло подкрепи, помогна много с представители на секционните избирателни комисии на "Промяната" и академик Николай Денков, който аз смятам, че е един от успешните нови лица в политическия живот на страната – умерен, уравновесен, компетентен и той получи нашата подкрепа. И смятам, че това също трябва да бъде отчетено, и това са възможности за разговор във връзка с предстоящите местни избори, а защо не и предсрочните парламентарни избори, но всичко е въпрос на диалог. А що се касае, дали водим разговори – да, с определени хора от тези формации сме водили определени разговори, за да може както да им дадем нашата подкрепа, все пак да получим и тяхното съгласие. Защото знаете, че една подкрепа трябва да бъде и приета, а не само да бъде публично оповестена.

Какъв тип правителство е разумно и реалистично да се направи, г-н Цветанов? Може ли в този мандат на Народното събрание да се направи такова?

За голямо съжаление последните няколко кратки мандата на българския парламент показаха тотално разочарование за избирателите. И много са тези, които казват, че с въвеждането на смесеното, хартиеното и машинно гласуване ще може да се повиши и гражданската активност. Аз не смятам, че това ще е някакъв допълнителен мотив или стимул, защото от дебатите, които се водят в българския парламент, те не са по същество за проблемите на хората, а ние виждаме, че дори се стига до обидни квалификации, дори не е изключено да се стигне до физическа саморазправа помежду им, освен с жестовете, освен с епитетите. Смятам, че това е абсурдно. И това е може би най-ниското ниво на парламентаризма през последните 30 години. И за голямо съжаление партиите, ако не осъзнаят всичко това, не знам на какво биха разчитали, на каква подкрепа биха разчитали в едни последващи парламентарни избори. Но може би част от политиката на системните партии е точно в това, защото знаете, че те имат твърди ядра, имат партийна инфраструктура, с която по всяко време може поне да имат резултатност, която да им даде парламентарна представителност. И когато всички политици са маскари, когато всички се очернят взаимно, сами разбирате, че системните партии биха спечелили най-много, защото те ще имат все пак твърд организационен електорат, който ще отиде и ще упражни правото си на глас.

С поведението си, което най-драстично наблюдаваме в Народното събрание, не постилат ли партиите червения килим за президентска република? И защо после ще обвиняват президента?

Президентът играе собствената си политическа игра, ако мога да кажа, и вече той е на полето на политическите партии. Той не е равноотдалечен от всичките институции, да бъде като един ментор на процес, който да бъде за постигането на политически консенсус при дадени кризи с провеждането на консултативни съвети по национална сигурност. За мен това, което е изключително важно, е, че страната ни губи всякаква международна легитимация и за голямо съжаление неща, които могат да бъдат добавена стойност към възможността както от Европейския съюз, но така също от двустранни, регионални, многостранни партньорства да реализираме проекти, които да могат действително да ни очертават да бъдем конкурентноспособни на предстоящия пазар. И тук мога да кажа: да сте чули някой да говори за инициативата "Три морета“ като възможност за дигитална транспортна и…

Нея съвсем я забравиха, г-н Цветанов.

… да, газова свързаност. Никой не говори по тази тема. Това за мен е изключителен пропуск на всички политически сили. И това, че президентът трябва да представлява страната ни – ето това е мястото, където действително може да се търси една консолидация на изпълнителна, законодателна и президентска институция, за да може действително да очертаваме и да бъдем силния глас на подобни инициативи, които ще могат да бъдат реализирани чрез дигитална, транспортна и газова свързаност. Да сте чули някой да говори за Черноморския регион, за черноморски инициативи, да сте чули някой да говори за SELECT центъра за съвместната работа, която може да се прави в системата и свързана със сигурността, особено при последните инциденти, които станаха и на българо-турската граница с миграционния поток. Това, което България трябва да прави много, е действително да имаме много силно политическо присъствие и да може действително страната ни да бъде оценена за усилията, които е положила през последните години от началото на подготовката ни за влизане в "Шенген“ и Шенгенското пространство. Но за голямо съжаление ние не можем да разчетем тези високи изисквания, на които Европа работи като обороти. И ние се движим в една посредственост, минавайки през вътрешната призма. И точно тук искам да споделя нещо, което според мен е изключително важно, че евроатлантическата позиция на страната ни се използва повече като клише от политиците, а те самите не знаят какво биха могли да вложат като енергия за реализирането на това, за което говоря. И също така за продължаване на практиката за  българския национален интерес – всеки споделя българския национален интерес и го използва като оправдание за вътрешнополитически игри и пропаганда, което е абсурдно в ситуацията, в която се намираме. Що се касае дали ще има правителство в този парламент – щеше да е добре за страната ни, ако имаше действително работещ парламент заради тези 22 закона, които трябваше да бъдат променени с ясна рамка, с ясни срокове, да се знае какви са мерките, които трябва да се предприемат. Защото аз ще дам само един пример. Знаете, че септември и октомври бяха месеците, в които страната ни трябваше по част от тези 66 мерки да даде своите предложения като график за изпълнение в Брюксел. Нека да кажа, че това, което трябваше да се направи за въглищните централи, използването на въглищата в страната, знаете, че до септември месец трябваше да има график за поетапното спиране на използване на въглищата в страната. Да сте чули някой да говори по тази тема? Отидоха към политически коментари, дали ще се закриват "Мариците“ или не. Никой обаче не сподели, че от 2019-2020 година тази тема  е актуална. И ние винаги отлагаме сроковете. Но всеки, който управлява, поема ангажимент, че ще изпълни ангажиментите към Брюксел. И в момента, когато можем  да се възползваме точно от тази трансформация с намаляването на тези вредни емисии, аз мога да кажа, че има европейски проекти, които могат да бъдат реализирани както за климатизацията на много от домакинствата, така също и за използването на пелети, така също и за  въвеждането на фотоволтаични системи за жилища, за малкия бизнес, и то само за собствени нужди. Ето тава са политики, които могат да бъдат реализирани. А това може да стане, само когато изпълним ангажимента си към Европейския съюз. Знаете, че за КПКОНПИ също трябваше да има график по изпълнение на законодателната дейност и по  промяната, която трябваше да се случи – това нещо не се случва. И забележете, най-популисткото, което се случи: знаете, че в Плана за възстановяване и устойчивост има мерки, които трябва да бъдат предприети и действия, които трябва да бъдат реализирани. Като само ще дам за пример това, което е вече за следващата, 2023 година – трябваше да бъде предвиден първият етап на извеждане на част от домакинствата на свободния пазар на ток, а през 2025 година това става абсолютно задължително за целия бит. И представете си, в момента законодателят взе решение не да търси някакви механизми, за да компенсира тези хора, които ще бъдат на свободния пазар, а отложиха до крайната възможна дата и казаха, че от 2025 година ще започне вече всичко да бъде на свободния пазар. Представете си, когато управляваш 2024-2025 година, когато трябва да го въведеш това като задължение, защото това вече е прието с промяната, която приеха народните представители, а ти ако не си извървял пътя за тази трансформация и за въвеждането и възможността да се възползваш от европейската солидарност – тези климатици, пелети, фотоволтаични системи за жилища, за малкия бизнес, това означава, че всички ще бъдат в тежко състояние. И политиците не чертаят хоризонти днес, а ни застопоряват само в днешния момент, за днешния месец, за тримесечието, до края на годината и началото на другата година.

Ето затова искам сега да ви попитам и за един такъв скандал. Бомба или кьорфишек е признанието на БСП, че Кирил Петков им е предлагал сделка с кодовете на машините срещу оттеглянето на Изборния кодекс с хартиената бюлетина? Научихме, че е прокуратурата се е самосезирала и е възложила проверка на ДАНС.

Аз смятам, че това е повече бомба, която предизвика политически дебат, защото за мен трябва да е малоумие, ако някой действително разполага с кодове и може да ги предоставя на политически опоненти или бъдещи политически съюзници, за да се възползват от манипулиране на изборния процес. Аз това, което мога да кажа пред вас, е, че в българския изборен процес има недоверие от българския избирател. И мога да дам за пример април месец 2021 година, когато беше осъществено най-голямото неодобрение и недоверие спрямо изборите, които бяха проведени. Защото аз ще дам за пример на симпатизанти и членове на "Републиканци за България“, които отидоха и гласуваха, и след тогава, когато проверяваха в СИК, виждаха 0 гласове, а те бяха дали вота си на хартиени бюлетини. Което означава, че проблемът, който имаме в нашето изборно законодателство е недоверието в СИК и може би в начина, по който се броят съответните бюлетини, като всяка една бюлетина от действителна може много бързо да се превърне в недействителна или да бъде прехвърлена като броена за някоя от другите политически формации. Точно затова машинното гласуване под една или друга форма дава равен старт на всички политически участници в този изборен процес. Да, действително, можем да кажем, че в Европа това нещо го няма никъде като въведен начин за гласуване, но ние в България сме достигнали най-ниската си точка на доверие и най-високата си процентност на възможност за фалшифициране на изборния процес в СИК. Точно затова машинния вот мисля, че даваше една по-голяма прозрачност. И основният акцент на партиите трябваше да бъде фокусиран върху друго: ако приемем, че изпуснатите думи на Кирил Петков е абсурдно да са били пълни със съдържанието, което се експлоатира в публичното пространство. Затова смятам, че точно там трябваше да се фокусират за по-голяма защитеност, за да може да се даде гаранция и всички експерти на политическите сили  да могат да участват в този процес, но той да бъде видим, той да бъде прозрачен. И разбира се, да можем да гарантираме, че изборният процес и броенето на бюлетините ще става по машинен път, а не с човешка възможна намеса, което би могло да опорочи изборния процес. И смятам, че тук вече е ролята и на президента, защото президентът със сегашното си поведение и с начина на забавяне на тези консултации и отдалечаването да съставят правителство или да се опитат поне да съставят правителство, прави опити за връщането на тези системни партии, които под една друга форма бяха в частична изолация, а ГЕРБ беше изцяло изолирана. Дори някои от системните партии не желаеха да имат разговори с ГЕРБ в тази си форма на управление на политическо ниво през последните 1-2 години от управленския си мандат, 2020, 2019 година, и това, което направиха с изборите и с провеждането на изборния процес.

Тези дни научихме, г-н Цветанов, че решението за присъединяване на България и Румъния към Шенгенското пространство се отлага за следващата година според Европейската комисия. Защо изведнъж ни върнаха назад? Работите по тези въпроси от времето, в което бяхте вицепремиер и вътрешен министър – това са повече от 10 години.

За голямо съжаление, "Шенген“ вече не е толкова за това, дали дадена държава е изпълнена критериите, които са заложени за всички държави, и стари членки на "Шенген“, и тези, които са кандидати за Шенгенското пространство. Повече вече се превърна в политически въпрос. И тук мога да кажа, че във времето, когато бях министър на вътрешните работи, имаше пет мисии, които бяха за визовия режим, за сухопътна, морска, зелена граница, за Шенгенската информационна система. Ние станахме членове и започнахме да ползваме тази база данни. Така че критериите бяха изпълнени. Направихме едно много добро техническо оборудване на състава с възможности, които ни даде инструментът "Шенген“ да ползваме европейско финансиране и мога да кажа, че към периода на 2011 година дори немски, холандски, всякакви експерти, които идваха в България и политици, казваха, че нивото на покриване на критериите е по-високо от стари членки в Шенгенското пространство. За мен това, което се получи през последните години със засилващия се миграционен поток, всяко следващо правителство не предприемаше никакви действия да надгражда, а дори това, което беше изградено, всеки се стараеше да го компрометира в публичното пространство и да не поддържа това, което беше изградено и бяха разходвани милиони левове на българския данъкоплатец. И точно затова смятам, че тук е големият пропуск на всички правителства, които управляваха страната от 2016 г. до настоящия момент, защото според мен трябваше да се подготвим много сериозно за т.нар. цифрова трансформация и да бъдат изградени модерни системи за видео наблюдение и датчици, които да могат действително да създадат необходимата информираност на компетентните органи в съответните центрове, които трябваше да бъдат изградени и достатъчно добре оборудвани – с термовизионни системи, с камери както за нощно наблюдение, но така също и за осветяване на определени периметри от районите, които трябваше да бъдат проверявани за евентуално увеличаващ се миграционен поток. И тук, разбира се, опираме до това, че страната ни не оборудва и не надгради това, което беше заложено като съвременен начин за контрол на външните граници на Европейския съюз. Много са тези, които казват: трябва да се поставят възпиращи съоръжения, но те трябва да бъдат бетонни съоръжения. Вижте, каквото и съоръжение да бъде изградено, винаги може да бъде преодоляно. Тук обаче въпросът е, дали имаш необходимото оборудване, дали имаш необходимата възможност да реагираш адекватно, дали имаш изградената способност да водиш диалог с нашите съседи, защото Турция е ключов партньор на Европейката комисия, на Европейския съюз относно миграционната политика. Вие знаете, че тя е тази, която може да ограничи, да намали този миграционен поток, защото на територията на Турция има над 4-5 милиона мигранти, които под една или друга форма винаги могат да бъдат насочени, както в предишни периоди знаем, че отиваха към Гърция. Но Гърция показа много силна политическа воля и много силно международно присъствие и виждате, че Гърция в момента е водеща в много от дадените сектори, където се реализират много добри политически перспективи за бъдещето на нашата съседка. И смятам, че по този начин Турция малко повече неглижира страната ни и затова се получиха и тези пробиви в системата ни за сигурност.

И на финала да ви помоля за кратък отговор. Предлагате президентът да свика Консултативния съвет по национална сигурност (КСНС), за да могат партиите и експертите да намерят формула и прогноза по параметрите на цялостната криза, която описахме и в хода на това интервю. Според вас в този Съвет трябва ли да участват и извънпарламентарните партии?

За мен най-важното е, че президентът закъсня със свикването на един КСНС по тези теми. Като вижда, че има едно голямо отблъскване на политическите формации и липсата но диалог, той трябваше да бъде точно този ментор, който да може да обедини и да сложи основни приоритети, за да може действително всички партии да се консолидират около тях. Защото тогава щяха да бъдат ограничени възможностите за популизъм, щяха да бъдат ограничени възможностите за този евроскептицизъм и всичко това, което се прави като анти-НАТО, анти-Европейския съюз пропаганда. И другото, което е – че на този етап аз смятам, че КСНС, когато трябва да се прави законодателна рамка, когато трябва да се правят мерки, които да са приети и да са приети от изпълнителната власт, аз смятам, че присъствието на извънпарламентарните сили не е толкова от съществено значение, защото те нямат политическия глас в българския парламент. Те могат само да бъдат част от някакви допълнителни консултации, които президентът би могъл да инициира, но смятам, че основният приоритет трябва да бъде на политическите партии, които са парламентарно представени, защото ние вече имаме действащ парламент, който може да осъществява законодателна промяна. И тук съжалявам, че някои от партиите, които можеха да бъдат водещи в това си намерение, трябваше да излязат с подобно послание за меморандум или за някакво съгласие относно теми, които са свързани с възможността да ползваме финансовите средства на Европейския съюз и да можем да ги гарантираме и да ги защитим с политическа воля, с управленска мощ и с политически консенсус, за да могат да бъдат реализирани. Политическата криза няма да отмине за един ден. И това, което за мен е изключително важно, е че предстоящите местни избори са основният акцент на всички политически сили, ако те гледат в някакъв по-дългосрочен план. Но те трябва преди всичко да минат през призмата на националния интерес, на възможността страната ни, общините и българските институции да се възползват от Плана за възстановяване и устойчивост и от новия финансов програмен период по програмите, които вече са приети и могат да започнат да се изпълняват в страната ни. Това е, към което трябва да се стремим. Що се касае до тази криза, в която сме изпаднали, аз не виждам в близко време да бъде решен проблема с това противопоставяне. А и това се видя само преди една седмица, когато "хартиеното мнозинство“ или "хартиената коалиция" внесоха Изборния кодекс и изцяло неглижираха желанието и исканията както на неправителствения сектор, така също и ограничиха възможността на някои български граждани да им се гарантира правото на глас и че то ще бъде зачетено и няма да бъде манипулирано.

Споделете новината в социалните мрежи: