Цветанов: Системата за сигурност ще е пробита, докато се правят кадрови промени, които облужват определени политически лица и партии

Цветанов: Системата за сигурност ще е пробита, докато се правят кадрови промени, които облужват определени политически лица и партии
Радио "Фокус"
Цветанов: Системата за сигурност ще е пробита, докато се правят кадрови промени, които облужват определени политически лица и партии
28.08.2022г.

Цветан Цветанов, бивш вътрешен министър и лидер на ПП „Републиканци за България“, в интервю за обзора на деня на Радио „Фокус” „Това е България”

Хронологично погледнато зам.-директорът на Главна дирекция „Гранична полиция“ Деян Моллов е подал оставка, след като служебният вътрешен министър Иван Демерджиев многократно повтори как голямата отговорност за загиналите двама полицаи ще понесе именно тази структура на ведомството. В телевизионно интервю бившият вътрешен министър Цветан Цветанов посочи, че фокусът за трагедията в Бургас трябва да е върху главния секретар на МВР главен комисар Петър Тодоров. Като анализираме изговореното и изписаното от вчера насам става ясно, че системата за сигурност у нас е пробита, а координацията между различните звена зле организирана. Когато се обърне колата, пътища много, казва народната мъдрост. Какво следва да се предприеме в системата на МВР, за да се минимизират щетите, които най-често се изразяват в човешки животи. Наш гост е бившият министър на вътрешните работи, сега  лидер на политическа партия „Републиканци за България“ Цветан Цветанов.

Изказвам съболезнования към близките на полицаите, които загинаха при този изключително неприятен инцидент. И да си пожелаем подобни инциденти да няма на територията на страната.

След двамата загинали полицаи отново се заговори за системни проблеми в МВР, г-н Цветанов. Това не се ли превърна в традиция до поредния фатален инцидент със загинали?

Абсолютно съм съгласен, че системата на МВР има системен проблем. И това, което казах, че фокусът трябва да бъде върху главния секретар на МВР – това е висшата професионална фигура, която координира оперативната дейност и взаимодействието между всички структури на МВР и с всички други структури, секторът за сигурност и държавни институции. Ако погледнем реално освен този случай, който стана в Бургас, нека да се върнем на 21 август, когато на територия на София област, между Годеч и село Туден имаше 30 афганистанци и при преобръщането на микробуса загина шофьорът. Представете си всичко това се случва през територията на цялата страна да премине този микробус необезпокояван от никого и да бъде на място, където може много лесно да преминат през сръбска граница и да се насочат към Западна Европа тези мигранти. Ако погледнем реално това, което се случи и по пътната безопасност, нека да не забравяме случая с македонските граждани, които преди година, ноември месец 2021 година знаете, че изгоряха като факли. Нека да си припомним само преди няколко дни това, което се случи с румънски и турски граждани, които на територията на Велико Търново пострадаха в автобус. Нека да се спомним и онова, което се случи на АМ „Тракия“ със 17-те сръбски деца, които пострадаха. И ако дадем един цялостен извод от това, което се случва, ние виждаме, че само констатираме подобни инциденти, а системата за МВР и системата за сигурност не е произвела абсолютно нищо, което да бъде от значение за обществото, от значение за държавата и да имаме някакви съвместни операции срещу организираната престъпност, а защо не да бъдат и международни, каквито имахме преди години, и България беше сочена за пример. Това е проблемът. И затова казвам, че фокусът трябва да бъде върху главния секретар, защото той има персонална вина за липсата на тази организация на работа и това, което се случи последните няколко месеца и година-две.

Какво трябва да се анализира и какво да се предприеме?

Ако се върнем пак на случая в Бургас, трябва да се анализира, какви са действията, които са предприети от съответните органи, които имат компетентност да работят по тази тема. За Държавната агенция за бежанците знаем, че всеки бежанец, който е в тези домове, той  преди това е минал съответното събеседване със служители на ДАНС. И ако в случая има лица, които се настаняват на външен адрес, а не са в домовете, има ли някакъв оперативен контрол, който има върху тях, какво извършват на територията на страната. А в случая с 15-годишния Омар, ние можем да си зададем въпроса, след като той е отсъствал многократно от дома, какви са действията, които са предприети, какво е обкръжението, в което той се е движил, и дали не говорим за организирана престъпна група, която се занимава с каналджийство и преминаване през територията на страната необезпокоявани от съответните контролни органи и структури на сигурността? Това са нещата, които трябва да се направят. И аз бях изненадан в четвъртък от много силната и ясна позиция в такъв кратък срок от министъра на вътрешните работи, насочвайки внимание върху зам.-директора на „Гранична полиция“, който доскоро беше директор на „Гранична полиция“ г-н Моллов. Аз не го познавам, но все пак той е назначен от предшественика му г-н Рашков, и смятам, че тук има нещо, което се търси между тях двамата, между Рашков и Демерджиев, а не чисто професионалния принцип за това как да се противодейства и как да се работи в системата на МВР. В момента трябва също така да се наблегне изключително много върху техническото обезпечаване. Тази дигитална трансформация, която трябва да бъде извършена в структурите за системата за сигурност, може да стане с европейската солидарност, и с това, което получавахме в годините, покривайки изискванията за инструмента „Шенген“, защото само да припомня, че 2009-2013 година 755 милиона лева са парите, които бяха като европейска солидарност за инструмента „Шенген“ и двустранни споразумения, които сме имали с държави, извън Европейския съюз, като водещи в подобни дарения са САЩ. Знаем, че 2009 година беше подписан меморандум с Департамента по енергетика и всичките гранично-пропускателни пунктове са оборудвани със системи, които могат да хващат ядрени частици, които могат да минават през страната. Това, което се прави и тези дарения са в момента в размер на 50 милиона от страна на правителството на САЩ по този меморандум, а в периода 2009-2013 година бяха 10 милиона. Това са нещата, които трябва действително да се променят в начина на мислене в системата на МВР, и тази техника, която е закупувана през годините, трябва да бъде поддържана, и там, където е необходимо, да бъде ъпгрейдвана, защото знаем, че вече системите за видеонаблюдение  постоянно се обновяват и стават все по-модерни. Но могат да бъдат подменени и тези термовизионни системи, които на съответната техника, която е мобилна, и може да бъде позиционирана на различни места по външната граница.

Какво може да предприеме сега служебният министър, така че ако не да закърпи положението, поне да запуши пробойните?

Това, което се предприе от вчерашните неговите изказвания, и това, което има като също така добри намерения от страна на министъра на отбраната, да се възползват от законодателната промяна, която беше направена, и съвместни действия за предоставяне на човешки ресурс от Министерство на отбраната, за да може наистина да бъде обезпечено с повече физическо присъствие външната граница и по-специално българско-турската, за да не се използва целият този полицейски ресурс, който може да бъде пренасочен от вътрешността на страната към външната граница на Европейския съюз. Защото ако не ползваме човешкия ресурс от Министерство на отбраната, от системата на МВР няма да може да издържат служителите при изпълнението на служебните им задължения и покриването на всички тези уязвими места във вътрешността на страната. И ако бъдат командировани прекалено много служители, а се оголи вътрешността на съответните населени места, където те имат съответната охранително-патрулна дейността, това означава, че бихме могли да увеличим криминогенния фактор и конвенционалната престъпност рязко ще се увеличи, което ще бъде доста чувствително за обществото и няма да се постигне никакъв ефект от подобни мерки, които биха могли да бъдат предприети. Така че апелирам това, по което се договорят двамата министри – на вътрешните работи и на отбраната, за съвместни действия и предоставянето на ресурс от страна на Министерство на отбраната, за да може да се покрият тези дефицити, които има в момента, с физическото присъствие по границата. Аз също бих искал да споделя и нещо друго, което за мен е ключово: трябва да се възстанови институционалното взаимодействие, защото си спомням във времето, когато имах възможността да бъда министър на вътрешните работи, когато бяха създадени специализирани екипи по разследването, след това се създадоха специализирания съд и специализираната прокуратура, но съвместната работа с прокуратурата даваше своят резултат и ние успяхме да неутрализираме в този период организирани престъпни групи, занимаващи се с отвличания, поръчкови убийства, трафик на хора, трафик на наркотици, фалшиви кредитни карти, фалшиви парични средства, което показваше действително уважение към държавните институции и доброто институционално взаимодействие даваше друг облик на държавността, и всеки се съобразяваше със законите в страната, или поне се стремяхме това нещо да стане. Аз смятам, че има доста и други пробойни в системата за сигурност, и мога да кажа, че тревожни ще бъдат последствията от действията на структурите за сигурността през последните години по темата с наркоразпространението и наркотиците, които все повече завладяват българските дискотеки и българските тийнейджъри и млади хора, които ги въвличат в тези мрежи. А това ще бъде с много тежки последствия за цялото общество и за населението като цяло.

Защо проблемите, свързани с компоненти в системата за сигурност, г-н Цветанов, по правило не са централна тема за публични дискусии нито в предизборни кампании, нито в обикновеното ни всекидневие, за тях се говори само при инциденти, като този фатален от четвъртък?

Липсва политическа воля за ефективна борба срещу конвенционалната престъпност и организираната престъпност. Липсата на съвместни координирани действия с наши с европейски и евроатлантически партньори ни отдалечава от надеждността да бъдем партньори в разследването на тежки престъпления на територията на Европейския съюз и на страната ни. Аз смятам, че това, което трябва да се случи, е действително да има много ясна визия за сектора за сигурност. Вие видяхте, че когато се създаде правителството на Кирил Петков, дискусията по тема „Сигурност“ и за всички секторни политики се водеше в един мол, и там се говореше, че на 6-ия месец трябва да има анализ за това, какво трябва да се направи. Аз мога пак да се върна във времето, когато бях министър на вътрешните работи, и в управленската програма, която представихме пред обществеността заедно с професионалното и политическото ръководство на МВР, ние представихме неотложни, краткосрочни и дългосрочни мерки. И когато приключи мандатът ми като министър на вътрешните работи, ние направихме отчет пред обществеността и неправителствения сектор за това, което сме постигнали. И мога да кажа, че изпълнението на тогавашната програма беше около 95, 100% близо, което означава, че действително ефективността е била добра, и резултатите бяха оценени от обществото и от нашите евроатлантически партньори. България получаваше международни награди от нашите партньори за съвместните операции както с Европол, така също със САЩ, с Франция, Германия, Испания. Тук мога да кажа и за много персонални награди, които са дадени на служителите и на екипите. И това беше професионализъм. И най-важното е, че когато се върви само на кадрови смени, които започват да обслужват политически  дадени политически лица или партии, това означава, че системата за сигурност продължава да бъде пробита и няма да има  никога своята ефективност, каквато трябва да бъде.

Като говорим за национална сигурност обикновено изпускаме друг елемент от нея – енергийната сигурност. И ако не бе политизирането на кризата с газовите доставки, едва ли щяхме да им обърнем подобаващо внимание. Защо?

Защото през годините ние бяхме омайвани от добрите хоризонти в дългосрочен и краткосрочен план за енергийните проекти, които могат да бъдат реализирани на територията на страната. Ако се върнем в периода на Тройната коалиция 2009 година, знаете, че АЕЦ „Белене“ беше нещо, което беше основен приоритет както на тогавашното правителство, така също на тогавашния президент Първанов. След това АЕЦ „Белене“ беше преустановена в първия управленски мандат на ГЕРБ, защото знаехме, че това е проект, който ще увеличи зависимостта ни от Русия, и също така ще са необходими много ресурси, които ще трябва да бъдат осигурени като финансови от страна на българския данъкоплатец, защото този, който би искал да инвестира, той ще иска да има държавна гаранция и да има някакви задължения от страна на държавата да се плаща електроенергията на цена, която е определена от този потенциален инвеститор. Това нещо се повтори в последния управленски мандат на Борисов с търсенето на вариант за рестартирането на АЕЦ „Белене“. А това, което ни се представяше с ревизирането на „Турски поток“, всички знаехме, че това е проект, който ще доведе до диверсификация в България и до по-голяма независимост в енергийните доставки за страната ни. Това обаче, което видяхме при едностранното прекратяване на доставките при действащ договор с „Газпром“, ние видяхме всъщност, че не сме в състояние през „Турски поток“ да имаме тази диверсификация, както ни се представяше, а българският  данъкоплатец ще плати сметката, защото българското държавно предприятие „Булгартрансгаз“ финансира този проект с над 3 милиарда лева, с инвестиция, която няма да може да бъде възстановена в предстоящите 10-20 години. И това, което е най-тревожното, е, че всичко това, което се случваше, и всичко това, което се говори, даде възможност дори на президента Путин да направи тази агресия и да провокира тази война с Украйна, защото той постигна неговата цел – както с „Турски поток“, така също и със „Северен поток“. Защото знаем, че това създаде условия да се заобиколи Украйна. България се лиши от възможността да получи парични средства за транзита, който беше през старото трасе през Румъния. И в момента ние получаваме някакви транзитни такси, но имаме една тръба, която е вход и изход от страната без абсолютно никаква възможност за допълнително газифициране на области. И тук давам за пример Видинска област, защото знаем, че там няма газифициране, а тръбата минава през Видинска област, което е абсурдно да ни се случва при положение, че ние инвестираме този проект т.нар. „Турски поток“. С „Турски поток“ страната ни обслужи чужди интереси, но не задоволи и не защити националните ни интереси. В момента виждаме същия популизъм, който има от страна на сегашния служебен министър. Защото ако приемем, че правителството на Кирил Петков не успя да договори газта, която беше, втечненият газ от 7-те танкера, за които бяха водени разговори, имаше възможност след това да бъдат сключени подобни договори, но служебният министър не направи нищо. Това, което четем в медиите от експерти, знаем, че от правителството на Кирил Петков са правили постоянни постъпки към „Газпром“ да изпълнят ангажиментите си по договора, който е сключен и който е действащ до края на годината. Сега в момента обаче разбираме от коментарите, които се правят, че всъщност служебният министър не е направил никаква заявка за доставка, а започва да говори за някакви преговори, което означава, че ние всъщност отново отстъпваме от защита на националните си интереси, и аз почвам да смятам, че сегашният служебен кабинет умишлено връща страната ни към тази енергийна зависимост от Русия. А нека да дадем за пример това, което правят европейските лидери на съответните държави. Една съседна Гърция, знаете, че само преди дни премиерът Мицотакис беше в Катар, направиха срещи за втечнен газ. Нека да погледнем какво прави президентът Макрон – също договаря от други източници. Италия, Германия - също. А в България, ние се вкопчваме в едната единствена възможност, която сме имали през годините. И затова вина носят всички политически управления, които е имала страната ни през последните 30 години. Съжалявам, че аз също съм се бил отдал на това манипулиране, което ни се представяше, както от Теменужка Петкова, от Томислав Дончев, от Борисов за тази енергийна независимост, която ще постигнем с „Турски поток“ или със започване и стартиране на проекта АЕЦ „Белене“, което не се случи, защото за парламента 2018 година мисля, че беше, тогава всъщност бях и действащ парламентарист, взехме решение, че може да се направи подобна инвестиция, но инвеститорът не трябва да получава държавна гаранция и не трябва да има абсолютно никакви преференциални цени, които да бъдат в услуга на чуждите интереси. Това е, за съжаление.

Какъв изход вие виждате от така създалата се газова криза? Има ли изход от нея?

Изход трябва да се търси на европейско ниво, защото ако търсим решение вътре във вътрешнополитически план, ние няма да можем да стигнем до този консенсус и няма да бъде информирано обществото за достоверността на всичко това, което ни се предлага. Аз съм убеден, че това, което ние трябва да направим, е в момента да защитим националните си интереси, и от тази криза, която е като газова криза за цяла Европа, да настояваме пред Европейския съюз за отлагане за определен период от време за тези вредни емисии, които плащаме за въглищните централи, и да можем действително да направим така, че да си възстановим обемите на производство на електроенергия в България, защото виждаме, че една Австрия, една Германия възстановяват въглищните си централи в условията на криза, която имаме в момента. Това, което знам, че ще се случи, е, че ние всъщност няма да успеем да се възползваме и от европейската солидарност по Плана за възстановяване и устойчивост. Защото ние сме в политическа криза, ние влизаме в предизборна кампания, но аз съм убеден, че тази предизборна кампания ще бъде предкампанийна за следващата кампания, която ще бъде по всяка вероятност пролетта, защото от начина, по който започна да се води дебата за решенията, които трябва да се дават от политиците, ние изпадаме в ситуация, в която лъжата ще бъде водеща и всеки ще се опита да манипулира обществото, за да привлече повече електорална подкрепа, а след изборите вече ще представят нещата по съвсем друг начин на обществото и на съответните избиратели.

Казвате, че тази кампания е предкампанийна, но не са малко анализите, които твърдят, че в 48-ия парламент все пак ще бъде съставено правителство, и то правителство с евроатлантическа насоченост. Може би под външен натиск, но ще бъде съставено.

Не смятам, че това е възможно, защото бихте ли ми казали кои са тези, които биха могли да постигнат този евроатлантически блок, защото това, което виждам през последните години от дадени политически сили, някои от тях – да, декларират, но те обслужват чужди интереси, респективно руските. И не знам това дали е възможно. Особено пък и при тази тежка конфронтация и тези лични нападки, които има между лидерите на съответните политически формации, някои от тях, които заявяват, че са евроатлантически. Аз мога да кажа следното: трябва да има рамка, в която всеки един да декларира какво би направил. Защото основното за подобно евроатлантическо мнозинство е бърза диверсификация и ограничаване на тази зависимост, която имаме от руските енергийни ресурси. Защото имаме възможност това да го постигнем, ако бъдем много активни и търсим това, което всъщност може да ни обедини, а не да ни разедини. Другото, което е изключително важно – никой не говори за хоризонтите, които трябва да има пред страната, а нека да припомня, че за второто плащане, което ще предстои да се случи в годината, това е законодателен пакет с 22 закона, които трябва да бъдат променени – смятате ли, че това може да стане в оставащите 2-3 месеца до края на годината? Аз смятам, че това е мисия невъзможна. 66 мерки, като по някои от тези мерки обществеността не е запозната с това, което се предвижда да се прави. Защото до септември месец трябва да се даде график за затварянето на въглищните ресурси. Това смятате ли, че е възможно? Имаме ли политическо лидерство, което да отстоява друго пред Брюксел, и да направим тази промяна, която действително да ни гарантира излизане от тежката зима, която ни предстои, и да се подготвим по-добре за нея. Това, което също е много важно да се знае, че при това увеличаване на цената на електроенергията от някои от мерките, които са предвидени, от 2023 година трябва да започне поетапното свободно договаряне на свободния пазар за електроенергия за потребителите, за домакинствата, което означава, че ще имаме много сериозни проблеми с покриването на тези възможности, които хората ще могат да си гарантират през зимните месеци. Много са тежки проблемите, които се приближават, и само смиреността, отговорността на политиците може да промени тона както на поведението между тях, и на първо място всеки един трябва да се стреми към възстановяване на институционалното взаимодействие между българските институции: изпълнителна, законодателна, съдебна власт. Вие виждате, че в момента трябва да бъде подменен Висшият съдебен съвет, как смятате, че може да се постигне квалифицирано мнозинство на българския парламент и да се избере квотата от парламента, която да е във ВСС? Аз смятам, че това на този етап е почти невъзможно и ще бъде много трудно за постигане. Това са неща, за които трябва да се говори, да се търсят безспорни личности, които да не провокират напрежение, а да може действително да се излезе от тази тежка ситуация, институциите да работят на пълен капацитет, за да не допускаме това, което ни сполетява през последните месеци.

И на финала не мога да не ви попитам, г-н Цветанов, защо „Републиканци за България“ реши и обяви, че няма да участва в кампанията и в изборите за 48-и парламент, но запазва фокуса си към 49-и?

Защото сме отговорна партия и когато говорим за евроатлантически ценности, когато говорим за начин, по който да не пилеем десните гласове, ние заложихме рамка да подкрепим тези, които могат да изпълнят критериите, които покриват нашия профил. И това, което също е изключително важно, може ли да си представите, че за 8 месеца има някаква оценка обективна на обществото както за управлението на Кирил Петков, така също и за предишното управление на Борисов? Аз смятам, че в момента такава обективна оценка обществото не може да направи. Защото първо, нямаше обективна ревизия на всичко това, което провокира 2020 година да има тези протести в България срещу правителство на Борисов, и това, което пък в момента бившите министри на Борисов говорят и дават оценка за правителството на Кирил Петков, вие виждате, че това не е политическа кампания, това не е сблъсък на идеи, това не е даване на решения, а това са даване на лъжливи обещания и дискредитиране на политическия опонент на лична основа. Аз смятам, че такава кампания ние от „Републиканци за България“ решихме и преценихме, че няма смисъл да се прави. Но това, което в момента искаме да направим, е да дадем пълна оценка на това, което се случва, и нашите симпатизанти, избиратели и структури в страната вече имат разговори с представители на център-дясно в политическия спектър от партии, които все пак се стараят да направят това, което ние искаме – да не се връща този модел, който беше до преди 2 години, и който провокира българските граждани да излязат и да протестират. Може би ще се подкрепят политически формации, като „Демократична България“, като „Промяната“, защото въпреки някои от техните грешки, защото няма безгрешни хора, няма безгрешни политици, все пак се стараят да отстояват някаква справедливост и в голямата си част нашите структури ще се насочат към подкрепа за подобни формати, които действително могат да изпълнят това, което ние сме заложили в нашия устав и в нашите политически намерения.

Споделете новината в социалните мрежи:

Свързани новини
Цветан Цветанов: Ако бъде съставено някакво управление то ще е на база интереси и разпределяне на власт
Цветан Цветанов: Ако бъде съставено някакво управление то ще е на база интереси и разпределяне на власт
23.03.2024 г.
Днешната политическа класа отблъсква още повече българските избиратели
Прочетете повече
Цветан Цветанов: При избори 2 в 1 държавата съвсем ще бъде изпусната и ще стане страшно
Цветан Цветанов: При избори 2 в 1 държавата съвсем ще бъде изпусната и ще стане страшно
Радио "Фокус"
22.03.2024 г.
Политиката в България стана изключително изострена като междуличностни отношения
Прочетете повече