Христо Казанджиев: Държавата се заиграва с финансите, има интерес от високи цени на тока, за да намери пари за направените обещания

Христо Казанджиев: Държавата се заиграва с финансите, има интерес от високи цени на тока, за да намери пари за направените обещания
Faktor.bg
Христо Казанджиев: Държавата се заиграва с финансите, има интерес от високи цени на тока, за да намери пари за направените обещания
17.01.2022г.

Мораториумът върху цената на тока беше незаконен, след падането му към държавата ще има претенции за обезщетения

Пътната карта ще демаскира измамата хъб "Балкан"

Премиерът или е заблуден, или проявява пещерен популизъм, ако смята, че КЕВР определя цените на енергийния пазар, казва пред Faktor.bg енергийният експерт  на Републиканци за България Христо Казанджиев 

Интервю на Васил Василев

Г-н Казанджиев, министър Асен Василев заяви, че е възможно след падането на мораториума цените на тока да се запазят. Каква е вероятността това да се случи? 

Такава вероятност съществува и тя зависи от редица фактори като например от цените на природния газ и на петрола, от климатичните промени, както и от други аспекти. Т.е., цените на регулирания пазар по-скоро може да запазят стойностите, които имат и в момента, отколкото да бъдат повишени и този сценарий е по-вероятен. Ако обаче по политически причини, например, имаме либерализация на пазара, то цените неминуемо ще се увеличат. Това означава всички ние да преминем към свободния пазар и да търсим независими търговци. Тогава цената ще се определя на принципа на търсенето и на предлагането, както в момента купуват електроенергия дребните търговци. 

Депутати, министри  експерти говорят за скорошно падане на наложения мораториум върху цените на тока. От какво зависи връщането на ситуацията на енергийния пазар преди Нова година? 

Отпадането на мораториума зависи преди всички от постепенното понижаване на цените на природния газ и на електроенергията. Друг фактор е разработването на механизми от страна на правителството за компенсиране на загубите от високите стойности чрез намаляване на ДДС ставката, изплащане на надбавка за сигурност на енергийната система и приемане на нов правилник за търговия с електроенергия. По този начин тя трябва да се търгува по-лесно чрез двустранни договори между производител и потребител. Много важно е с какви темпове ще работи администрацията и до каква степен ще видим всеотдайност, за да бъдат подпомогнати потребителите и икономиката чрез задържане на цените. Съществува малка вероятност те да бъдат намалени след време, при положение че цените на природния газ бъдат намалени в регионален план. 

Ще има ли фалирали доставчици на електроенергия след създалата се ситуация? 

Мораториумът беше непремерена и много крайна мярка, противоречаща на правилата в ЕС. Тепърва ще се оценяват последствията от него, които ще бъдат понесени най-вече от държавата. Възможно е някои търговци да понесат щети, но чак да банкрутират е малко вероятно при бонусите, които получават. Ако те са били по-съобразителни и не са търгували твърде хазартно, не би следвало да се стигне до фалит. Нормално е някои от тях временно да излязат от пазара, но това са временни неща, които се преодоляват. Онова, което се внушава на българските потребители е, че мораториумът е временно решение, докато се изработи стратегия. Аз се надявам мерките вече да са изкристализирали в умовете на онези, които наложиха мораториума и той да падне възможно най-скоро. Изключително спешно е държавната администрация и институциите, които определят политиката в енергетиката, да действат максимално бързо, а не да се помайват и да се успокояват с наличието на мораториума, защото след него ще бъде много трудно за някои институции. След падането му най-вероятно ще се появят претенции за обезщетения, защото е в нарушение на закона. Още повече, че беше наложен от Народно събрание, което е напълно извън компетенциите му. Видяхме умопомрачителни действия от страна на една млада администрация, която си въобразява, че може да реши проблема с административни мерки. Това показа тотална неподготвеност. Всички ние, експертите разбираме техните опасения, но те не се обърнаха към онези специалисти, които биха приложили много бързи и ефикасни мерки. Възможно е да са били мотивирани по една или друга политическа причина да наложат този мораториум. Вторият парадоксален момент беше, че той е гласуван при високи нива на цените на електроенергията. 

Ако четворната коалиция и правителството не успеят скоро да се разберат за мерки, с които да се премахне мораториумът, възможно ли е той да бъде удължен? 

Малко вероятно е това да се случи, защото би било много сериозно нарушение на конституцията и на правомощията на Народното събрание. Ако първия път налагането на мораториума е било от незнание, то вторият ще е от зла умисъл. Мерките вече трябваше да са формулират и да се работи по тяхното установяване. Струва ми се обаче, че се играе някаква игра с финансите на държавата. Вън от всякакво съмнение е, че високите цени облагодетелстват в много голяма степен държавните финанси. Част от тези пари разбира се ще бъдат върнати под формата на компенсации. Нека да си спомним за големите обещания в социалната сфера. Тези пари, които се обещават, трябва да бъдат осигурени отнякъде. Поне логиката сочи в тази посока. 

През последните дни има раздвижване на пазара с втечнен газ в Европа. Това моментна снимка ли е или устойчива тенденция, чрез която страните от ЕС ще успеят да излязат от сложната ситуация? 

- Много се надявам това да е устойчива тенденция, макар че за съжаление има приливи и отливи. Заради климатичните промени търсенето на втечнен газ в Европа се увеличава, което води и до повишаване на цените му. В момента има обаче ясна тенденция в за обръщане на тренда, за съжаление с бавни темпове. Аз се надявам вече от края на февруари до април нещата да са насочени много по-отчетливо към намаляване на цените. 

Какво ще се случи с пазара на газ, ако се стигне до сблъсъци между Русия и Украйна?

Не мисля, че един конфликт между Русия и Украйна би повлиял за доставките на природен газ в частност за България или за Европа. Количествата, които минават през Украйна, са сравнително малко. От друга страна предстои въвеждането в експлоатация на „Северен поток“ 2. Един подобен конфликт само би ускорил доставките на синьо гориво през него за Европа. Дори ми се струва, че има излишъци на природен газ, които се насочиха към Полша и Украйна. Аз лично не съм обезпокоен, ако не дай си Боже възникне конфликт, страната ни да бъде засегната от недостиг на природен газ. 

Какво се случва с пътната карта за Турски поток и защо се крие от някого толкова грижливо, миналата седмица се оказа, че дори и специалните служби не могат да я открият? 

В подписания документ много ясно ще се види, че няма никакъв Балкански, а има Турски поток. Т.нар. пътна карта е един политически документ, от който става ясно, че години наред бившият премиер Бойко Борисов е заблуждавал България за изграждането на хъб „Балкан“. Пътната карта регламентира ангажиментите на политическите представители да реализират Турски поток през България, координирайки се и съобразявайки се с Турция, Сърбия и Унгария. Този документ ще демаскира измамата хъб „Балкан“, която беше създадена, за да се скрие крайната цел – създаване на руски газов коридор към Европа и блокиране на България за доставки на природен газ от юг. Неслучайно страната ни търси възможност за доставки от Гърция. Пътната карта беше достатъчно добре обяснена от унгарския външен министър през 2017 г. Така че, дали ще бъде намерена, или не, няма толкова голямо значение. Българското правителство реализира едно огромно финансово бреме в интерес на друга страна. Това, че службите не могат да намерят документа, е абсурдна ситуация. По този въпрос трябва да бъдат подведени под отговорност двама души – енергийният министър по онова време Теменужка Петкова за злоупотреба с конфиденциална информация, както и настоящият изпълнителен директор на „Булгартрансгаз“. По онова време той беше главен юрист на компанията и е участвал в изготвянето на пътната карта и няма начин в личния си архив или в този на „Булгартрансгаз“ да не се намират копия от тази пътна карта. Прокуратурата спокойно може да се самосезира за злоупотреба със служебно положение на ексминистър Теменужка Петкова за загуба на държавни документи, съдържащи конфиденциална информация.   

КЕВР ли е основната причина за високите цени в енергетиката, както смята премиерът Петков? 

Човек трябва да е много заблуден, ако вярва, че КЕВР е този държавен орган, който определя цените. По закон и практически комисията следи за правното определяне на цените, не допускайки злоупотреби. КЕВР следва правила, които са ясно разписани. Комисията може само да утвърди цените, когато те са изготвени по съответните правила. Всички приказки на новия министър-председател, че бил изненадан говорят или за некомпетентност, или за форма на пещерен популизъм.

Споделете новината в социалните мрежи:

Свързани новини
Цветанов: Слабата политическа мощ, която наблюдаваме, не дава хоризонт за страната ни
Цветанов: Слабата политическа мощ, която наблюдаваме, не дава хоризонт за страната ни
Радио "Фокус"
16.05.2022 г.
Няма антикризисни мерки, които да подпомогнат както бизнеса, така и гражданите
Прочетете повече
Христо Казанджиев: България показа, че може и без руските доставки на газ
Христо Казанджиев: България показа, че може и без руските доставки на газ
TV1 и ТV+
13.05.2022 г.
Важно е газовата връзка Стара Загора-Комотини да заработи
Прочетете повече
Горан Благоев: Македонците ще имат проблем с името на църквата си
Горан Благоев: Македонците ще имат проблем с името на църквата си
11.05.2022 г.
По думите му вече не е възможно Българската православна църква да стане църква-майка на Македонската
Прочетете повече