Цветан Цветанов: По-добре е да не печелиш с популистки действия, отколкото да разочароваш хората

Цветан Цветанов: По-добре е да не печелиш с популистки действия, отколкото да разочароваш хората
Радио "Фокус"
Цветан Цветанов: По-добре е да не печелиш с популистки действия, отколкото да разочароваш хората
29.07.2021г.

Цветан Цветанов, председател на ПП „Републиканци за България”, в интервю за обзора на деня на Радио „Фокус” „Това е България”

„Аз не се казвам Цветан Цветанов да чета СРС-та от парламентарната трибуна по цели дни”, каза на изслушването си в Народното събрание вицепремиерът и вътрешен министър Бойко Рашков, мотивирайки отказа си да съобщи имена на политици и граждански активисти, за които твърди, че са били неправомерно подслушвани по време на антиправителствените протести от лятото на миналата година. И за да не остане неразбран, допълни: „Извикайте дясната ръка на таралежа, за да чете тук по цели дни СРС-та на лекарите от Горнооряховската болница”. Въпреки че вътрешният министър Цветан Цветанов бе оневинен от прокуратурата по казуса със СРС-тата на лекари от Горна Оряховица, въпреки че изнесената в парламента информация тогава е била декласифицирана законно от наблюдаващия делото прокурор и използвана в рамките на закона, този случай постоянно се вади на бял свят и се претопля с тенденцията да се очерни политическият противник. Елементарно е. Казусът е азбучен в съвременната ни политическа история и странно е, че злоупотребява с него юрист по образование и университетски преподавател по право. Припомням, че сигналът как Цветанов е разгласил разговори от СРС-та тогава беше подаден от БСП. Използването на фалшиви интерпретации за политическа употреба не поставя ли под въпрос истинността на защитавана от служебния министър кауза за борба за справедливост, защото нито една кауза не би постигнала целите си, ако действа с лъжи и фалшиви аргументи? Поканих за анализ председателят на ПП „Републиканци за България“ Цветан Цветанов, като сочен често за прочетените от парламентарната трибуна СРС-та. Навярно ви е омръзнало да отговаряте за случая със СРС-тата, но какво го прави толкова примамлив за политическа употреба?
При тази тежка политическа конфронтация всяка подобна тема би била в услуга на тези, които нямат нито правни аргументи, нито политически решения и затова просто се върви винаги да се очерня политическият опонент или пък да се отклонява вниманието на обществото от актуалните теми. И понеже все пак вие направихте анонс по темата, аз мога да кажа следното, че във времето, когато бях министър на вътрешните работи и когато четох тези СРС-та, пред парламента не е била изнасяна информация относно имена на лица, които са провеждали тези разговори, както и не е била изнасяна информация относно телефоните, от които са били провеждани тези разговори. Т.е. съдържанието, което е било оповестено, е било в чисто информативен вид без да се съобщават лични данни за лицата, които са провеждали тези разговори. Искам само да направя защита на министър Рашков за днешния ден, че той не обяви нито имена, нито телефони, защото тогава вече действително би нарушил закона. Но по темата и връщайки в 2010 г. мога да кажа, че информацията, която беше прочетена от мен, тя беше декласифицирана. За юристи и то особено като Бойко Рашков, който, доколкото знам, е и преподавател в момента в УНСС по право, нека да се придържаме към разпоредбите на Конституцията на Република България чл. 127, чл. 144 от Закона за съдебната власт и чл. 46 от НПК. Прокурорът ръководи разследването и е господар на досъдебното производство. Разгласяването на материали по разследване, според чл. 198 от НПК се извършва само с разрешение на прокурор, който упражнява ръководство и надзор върху разследването, както и от самия наблюдаващ прокурор. И тогава, когато беше всичко това в обществения фокус, мога да кажа, че когато получих разрешение от наблюдаващия прокурор, че мога да прочета СРС-тата, след като са декласифицирани, един час преди моето изчитане в парламента те бяха прочетени на брифинг във Велико Търново в Съдебната палата. Така че тези спекулации са абсолютно несъстоятелни, особено на фона на темите, които трябва да се решават от политиките и от тези, които заемат отговорни позиции. Защото ако говорим за настоящето и ако говорим за бъдещето само да кажа, че през последните няколко дни се налага тема, която убягва от обществото, но страдат много семейства: загиналите жертви по пътищата. Защото само за 1 седмица имаме над 10 жертви. И искам да припомня, че във времето, когато бях вътрешен министър, имаше най-ниският корупционен натиск върху всички институции и усещането в гражданите беше за под 10%, а всички останали години в годините на преход процентите са над 13, стигайки до 35% и това е по изследване на неправителствения сектор от докладите, които са излизали ежегодно по методология, която са прилагали постоянно. По пътната безопасност – тогава знаем, че големият проблем бяха жертвите по пътищата. Тогава като министър на вътрешните работи, това е периодът, в който през годините на прехода има най-малко жертви на година – 600. И тук искам да припомня на господин Рашков и на всички тези, които се упражняват върху действията ми като министър на вътрешните работи, да им припомня, че когато станах министър на вътрешните работи имаше около 17 отвличания, които бяха точно от неговата политическа сила, която той е представлявал в годините БСП и нямаше никакво разкритие. 19-то отвличане, което беше в началото на моя мандат като министър. Искам да подчертая, че професионализмът, а не политическите обиждания, квалификации и непремерени изказвания, даде възможност системата да работи ефективно и да получим признание не само от обществото, защото доверието на обществото в системата на сигурността тогава беше най-голямо през всичките години на демокрацията. И аз бих искал да помоля всички тези министри от служебния кабинет и всички тези бъдещи министри, нека да си взимат добрите практики, нека да се правят изводи и да не се допускат слабости, ако е имало такива. Нека да чертаем хоризонт на страната и да говорим за всичко това, което може да обединява политиците в общия политически план на тази конфронтация, която имаме днес – държавата и обществото няма да получи нищо добро от подобно политическо говорене и преминаването на политическите аргументи, преминавайки границата на нормалния тон на поведение както на бившия премиер Борисов, с обидните квалификации към Рашков, така също и обидните квалификации на Рашков към Борисов. Смятам, че това не е темата, която трябва да коментираме и ние като политици, а темата е за доходите на хората, за повишаване на доходите на българските граждани и същевременно за намаляване на корупционния натиск. Нека да ги върнем в границите и размерите, които бяха в периода, когато беше първият управленски мандат на Борисов, в който аз бях и вицепремиер, и министър на вътрешните работи, и всички министри и вицепремиери, които работеха в тогавашния период, защото действително тогава в държавата имаше хоризонт за добро политическо съществуване. И, разбира се, политически решения, които водят до някакви успехи.
 

Господин Цветанов, в момента хоризонтът на държавата, на политическите лидери, на партиите в парламента се простира до съставянето на следващ кабинет. И за това призова и президентът Радев, и служебният премиер. Защо точно то се оказва най-важното за страната, а не се говори за политики, не се говори за решаването на най-належащи нужди на гражданите, а се говори за политически интриги?
Защото в момента при действащ парламент най-важно е да има избрано правителство. Защото предстоящите седмици може би ще бъде подложено служебното правителство на всекидневни изслушвания и повишаване на политическата конфронтация, а няма да могат да се решават проблемите и тук призивът на президента е действително да има правителство. И аз съм убеден, че политиците, които имат отговорност и представляват своите избиратели за доброто на държавата, ще постигнат политически консенсус, за да се състави правителство, те трябва да търсят обединение по теми, които са важни за обществото, и важни за държавата. Защото ако нямаме актуализация на бюджета, можем ли да правим политики, които да стигат до хората? Ако говорим за 2022 г., която знаем, че само след един-два месеца вече МС трябва да е предложил проектобюджет за 2022 г., ако това нещо не се случва, кажете ми как в тази конфронтационна среда ще може да се дискутират по същество проблеми, които са свързани с пенсионната система, проблеми, които са свързани с образованието, защото днес чуваме, че има консенсус по политики парите да не следват ученика, това е свързано с делегираните бюджети. Как ще бъде финансирана системата, как ще можем да се върнем към по-добри практики, които да бъдат с добавена стойност към повишаване образованието на нашите деца? Това са темите, които вълнуват, а средният и малкият бизнес в момента сигурно той ще бъде в най-неблагоприятната ситуация, защото няма да може да получи допълнителни финансови стимули, ако ни връхлети четвърта ковид вълна, защото всеки започва вече да се упражнява и по тази тема. Но никой не предлага решенията и не търси консенсус по дадени политически теми. Защото днешната тема, която се налага в парламента и да се казва, че този е бацил и бил корумпиран и не трябва да влиза като политическа сила в едно управление и да подкрепя една политика, смятам, че това е погрешно. Защото тези, които го казват, те са имали възможността да участват в управление на кабинета Борисов-2, защото Христо Иванов, когато изрича тези думи, той трябва веднага да каже, какво е правил от 2014 до 2016 г., защото той беше министър в кабинета Борисов-2. Аз съм бил министър на вътрешните работи в кабинет №1 на Борисов, който и днес мога да потвърдя и всички политически анализатори могат да го потвърдят, че беше най-успешният кабинет на Борисов. Означава ли това, че когато Христо Иванов казва тези думи, той знае за всички тези корупционни модели, но тогава като министър, той е бил с мълчаливо съгласие тези модели да се случват пред очите му. Защото аз като представител тогава на българския парламент и като парламентарист, аз съм подкрепял решенията и политиките, които са идвали от министрите в кабинета Борисов-2 и Христо Иванов беше един от тях, когато 2015 г. януари месец ние приехме стратегията за реформа в съдебната система. Това беше неговият продукт, който ние подкрепихме. Може ли някой да каже, защо е необходимо да влизаме в тази конфронтация? Този, който е нарушил закона, този който е направил безобразия, той трябва да си понесе своята отговорност. Когато падна правителството на Борисов-1 си спомняме, какъв беше етапът на съществуване на кабинета Орешарски и нека да си спомним какво се случваше през това време в парламента с тези остриета като Мая Манолова, които постоянно генерираха напрежение и създаваха точно тази среда, която днес тя иска да я разруши. Нека да говорим с открити лица. Нека да говорим с факти за всичко това, което се е случило, за това, което съм правил като политик и днешните изказвания на министър Рашков не му правят чест, защото аз винаги съм ценял и съм уважавал всяко различно мнение. Но когато то е издържано юридически или политически, и добре представено, за да може все пак да се видят и какви са различията във възгледите на всеки, който участва в политическия живот на страната. Само да кажа, че това че той в момента е под емоционален натиск, това че в момента всички политици, които са в българския парламент са под емоционален натиск, това по никакъв начин не трябва да ги прави да бъдат безконтролни в изказванията си и да използват обидни квалификации, защото това е с тежки последствия за парламентаризма, за уважението на институциите, разделението на властите и трябва да се върви към наяква политическа среда, която да може да бъде работеща и да бъде градивна и да може хората, когато отиват и гласуват или подкрепят даден политик да знаят, че той е бил искрен, коректен в поведението си през цялото време. И не да прикрива стари моменти от миналото си и да го прехвърля на някой друг, а той самият да казва, че е съвсем нов и съвсем чист за политиката. Смятам, че това е некоректно и несериозно.
 

Господин Цветанов, в това, което казвате, има голяма доза истина, обаче като наблюдаваме сега какво се случва в парламента, не можем да не заключим, че безоблачните отношения между така наречените партии на протеста или на промяната, които до вчера се кълняха, че гледат в една посока, са на път да бъдат взривени. Конфетно-букетният период за тях приключи в мига, в който се стигна до имена на министри и на евентуален бъдещ премиер. Как ще се излезе от този батак, каква би трябвало да бъде формулата? 
Единственото излизане от тази тежка политическа ситуация е съставяне на правителството с кратък хоризонт, не по-дълъг от година, година и половина с ясни приоритети, които да обединят партиите и всичко това, което в момента се случва, под една или друга форма да бъде нормализирано в добър диалог, защото всяка парламентарна група има своята парламентарна дейност. Всяка парламентарна група представлява своите избиратели. И всяка парламентарна група трябва да осъществява парламентарен контрол над изпълнителната власт. И във всяка ресорна комисия парламентарните групи имат своите представители. Представете си, ако по този начин продължава тази конфронтация, която видяхме днес в пленарна зала, тогава няма да има никакъв смисъл този парламент да съществува в този си вид и по този начин, защото това означава, че дори и законодателството няма да бъде на основата на правото, а ще бъде на основата на конфронтацията и да неглижираме или да отстраним различното мнение от политическия дебат, който трябва да се води в парламента. Нали всички говорехме през цялото това време на тези кампании, че искаме да върнем нормалността, парламентаризма и парламентът да е този, който да осъществява парламентарния контрол над изпълнителната власт. Днес виждаме, че има някаква остра конфронтация, имаме анкетни комисии, доколкото разбрах, конституирана е и комисията на Мая Манолова. Нека да не забравяме, че Мая Манолова беше жената, която организира аферата Костинброд 2013 г. И в момента Мая Манолова представлява тази комисия за ревизия на управлението на Борисов. По подобен начин, както беше правена ревизия 2013-2014 г. и аз самият бях подложен на репресия от всички тези, които тогава формираха това мнозинство. Но това по никакъв начин не ми попречи да участвам градивно и да загърбя личните нападки, които са отправяли към мен, защото знам, че когато си политик, ти трябва да имаш по-голям праг на търпимост и същевременно трябва да работиш и да можеш да разговаряш с всеки. Аз съм имал прекрасни отношения и диалог, и дебати, които сме водили както във вътрешната комисия, както в комисията по контрол на СРС, така също и в пленарна зала с колегите от всички парламентарни групи. Въпреки моите политически виждания към тогавашния момент, но знам, че винаги трябва да уважаваш политическия опонент. И с всеки един съм разговарял по начин, по който смятам, че е нормално да бъде в българския парламент. Имало е случаи, в които съм превишавал тази граница, но аз след това съм намирал повод и начин да се извиня на тези, които са били засегнати. Но не искам сегашните политици да допускат подобни грешки и да си говорят по този начин в политически план и в парламента, където знаем, че е мястото, където трябва да се дискутират политиките на бъдещото управление. Защото комисията на Мая Манолова в момента при такъв широк обхват на действие, представете си – постъпят 120 предложения за ревизия на определени политики или политически решения, които се взимат, бихте ли ми казали как ще функционира и кога ще може да бъде предоставен този обем информация, кога той ще бъде прочетен и кога те ще излязат със съответното становище? 
 

Това не е ли популизъм, г-н Цветанов? Очевидно е, че такъв обем работа няма да се извърши.
Точно това е популизъм. И затова ние от Републиканци за България излязохме с позиция – подкрепяме това, което се заговори в парламента, да се направи ревизия на „Турски поток“, Пътната карта, която е изчезнала, защото ние установихме чрез нашите експерти, че тя е изчезнала от Министерство на енергетиката и получихме отговор от министъра на енергетиката. Това е тема, която може да концентрира вниманието, да концентрира по-малко административен ресурс, за да може администрацията в другите ведомства да работи, но да излезе всичко това, което е било като порочна практика, ако има такава, или да се сезират компетентните органи. Защото в момента целта по този начин, когато се работи с този популизъм, е да се размие лявото и дясното, да се отклони обществото от темите, които го вълнуват, защото в момента виждаме, че по-добре е да правиш скандали, по-добре е да дискутираш и колкото си по-гръмогласен, толкова ще бъдеш по-чут и по-разбран в едни избори, но когато идва време да решаваш проблемите на хората, ти отново се връщаш в тази спирала на скандалите, а не по начина, по който трябва да го правиш като политик или като управленец. Затова ние от „Републиканци за България“ не заложихме на популизма. Ние заложихме на програми. Искахме да информираме обществото, но явно може би заради времето и начина, по който се правеше тази кампания, не можахме да стигнем до нашите избиратели и да получим по-широката обществена подкрепа. Но по-добре е да се придържаш към принципите – да не печелиш в момента с популистки действия и да бъдеш автентичен, да бъдеш истински и реален, отколкото когато влезеш в парламента, хората да се разочароват за пореден път от политическата класа.


С взривяването на дневния ред на парламента, с обезценяването на партиите и диалога между тях не се ли създава предпоставка за изпълнение на сценарий за бъдеща президентска република? За промяна на хода на съдбата на България?
Мисля, че няма да се стигне до промяна на конституционния модел. И аз съм убеден, че все пак разумът ще надделее. И в момента може би съвпадението на тази политическа конфронтация с предстоящите президентски избори – това също е част от сценария да се отклонят основни политически партии от излъчването на своите кандидати за президентските избори и по този начин да има една бърза и лесна победа на сегашния президент Радев, а пък всички останали, които са в парламента, ще работят за деконструктивното и противопоставянето, което да генерират в обществото.


Но докъде ще се стигне с тази конфронтация? 

До много тежки последствия за обществото. И точно затова се надявам, че все пак разумът трябва да надделее, защото всеки знае, че в летните месеци животът може да е малко по-хубав, но идват тежки зимни месеци, а ние знаем, какво се случва в момента с енергийните ресурси, знаем с цената на тока, с цената на водата. Има предложение да бъде замразена, но тя, и да бъде замразена, някой трябва да плати пазарния принцип, по който функционира ценообразуването на всички тези ресурси, и по този начин, по който в момента вървим към един популизъм и някой друг във времето ще го плаща, смятам, че това ще бъде с много тежки последствия за десетилетия напред. А в момента страната ни има възможност да върви напред, особено с изпращането и одобряването на Плана за възстановяване и устойчивост, от който страната ни ще получи реален финансов ресурс като подкрепа за българската икономика, за трансформацията, която трябва да има в енергетиката, за трансформацията и начина, по който трябва да се въвеждат дигиталните технологии, за да може действително да имаме ефективно електронно управление, да пестим времето на бизнеса, на хората и същевременно да намаляваме корупционния натиск с политики, а не с начина, по който го виждаме днес от тези, които бяха избрани в българския парламент.

Споделете новината в социалните мрежи:

Свързани новини
Цветан Цветанов: Ако бъде съставено някакво управление то ще е на база интереси и разпределяне на власт
Цветан Цветанов: Ако бъде съставено някакво управление то ще е на база интереси и разпределяне на власт
23.03.2024 г.
Днешната политическа класа отблъсква още повече българските избиратели
Прочетете повече
Цветан Цветанов: При избори 2 в 1 държавата съвсем ще бъде изпусната и ще стане страшно
Цветан Цветанов: При избори 2 в 1 държавата съвсем ще бъде изпусната и ще стане страшно
Радио "Фокус"
22.03.2024 г.
Политиката в България стана изключително изострена като междуличностни отношения
Прочетете повече